Zasady współpracy
Kontakt
Jeśli masz problem prawny, potrzebujesz porady prawnej lub reprezentacji przez profesjonalnego pełnomocnika niezwłocznie skontaktuj się z naszą kancelarią drogą telefoniczną lub mailową. Zapewniamy dyskrecję, pełne zaangażowanie i indywidualne podejście do każdej zleconej sprawy.
Pierwsze spotkanie
To ważny moment dla zbudowania właściwej, opartej na obustronnym zaufaniu relacji z Klientem, warto zatem aby Klient mógł się do niego przygotować mając wyobrażenie o jego przebiegu.
W czasie pierwszego spotkania Klient opisuje „swoimi słowami” problem prawny, przedkłada posiadane dokumenty, określa swoje oczekiwania względem adwokata. Adwokat natomiast przeprowadza generalną analizę sprawy, przedstawia możliwe scenariusze działań, a także podaje wstępną wycenę pomocy prawnej, której udzielenia wymaga sytuacja Klienta.
Świadczenie pomocy prawnej
Pożądanym owocem pierwszego spotkania Stron jest zawarcie umowy o świadczenie pomocy prawnej, a w niektórych przypadkach, jeżeli charakter sprawy tego wymaga – także udzielenie adwokatowi pełnomocnictwa do prowadzenia sprawy.
Umowa o świadczenie pomocy prawnej określa w szczególności na czym ma polegać pomoc prawna udzielana Klientowi przez adwokata, przykładowo czy będzie to sporządzenie projektu pisma, reprezentacja sądowa czy może analiza umowy. Wskazuje także system rozliczenia finansowego, na jaki decydują się Strony.
W przeciwieństwie do innych podmiotów trudniących się szeroko pojętym doradztwem prawnym w przypadku usług adwokackich gwarantem wzajemnego zaufania i komfortu współpracy zawodowej Stron jest ustawowo zagwarantowana tajemnica adwokacka, w myśl której:
„Adwokat obowiązany jest zachować w tajemnicy wszystko, o czym dowiedział się w związku z udzielaniem pomocy prawnej.”
art. 6 ustawy Prawo o adwokaturze (Dz. U. z 1982 r. Nr 16, poz. 124, z późn. zm.)
Spoczywający na adwokacie bezwzględny obowiązek zachowania w tajemnicy oraz zabezpieczenia przed ujawnieniem i niepożądanym wykorzystaniem wszystkiego, o czym dowiedział się w związku z wykonywaniem obowiązków zawodowych jest nieograniczony w czasie, trwa pomimo wypowiedzeniu pełnomocnictwa, owocnego zakończenia współpracy czy śmierci Klienta. Naruszenie powyższego nakazu stanowi poważny delikt ścigany na drodze dyscyplinarnej.
Ustalenie zasad rozliczenia
W zależności od potrzeb Klienta oraz przedmiotu świadczonej pomocy prawnej istnieje możliwość przyjęcia jednego z trzech modeli rozliczenia finansowego Stron.
Pierwszym ze sposobów rozliczenia jest system godzinowy, w którym wysokość wynagrodzenia adwokackiego zależy od ilości godzin poświęconych na pomoc prawną w danym okresie rozliczeniowym, przy przyjęciu stałej wysokości stawki za 1 godzinę pracy – stosowany najczęściej przy stałych obsługach prawnych podmiotów gospodarczych.
Kolejnym modelem jest ryczałt, polegający na określeniu z góry wysokości wynagrodzenia adwokackiego z tytułu udzielonej pomocy prawnej w konkretnej sprawie. Ewentualnie umowa Stron może przewidywać dodatkowe honorarium za pozytywny wynik sprawy (tzw. premia za wygraną). System stosowany w przypadku, gdy możliwe jest choćby w przybliżeniu oszacowanie nakładu pracy niezbędnego do zrealizowania zlecenia Klienta (np. udzielenie jednorazowej porady prawnej, reprezentacja sądowa, sporządzenie lub zaopiniowanie pisma, sporządzenie opinii prawnej na zlecenie Klienta).
Ostatnim z nich jest system mieszany. Polega on na przyjęciu przez Strony konkretnej wysokości wynagrodzenia z tytułu wykonania przez adwokata określonej w umowie liczby godzin pracy, przy jednoczesnym ustaleniu stawki wynagrodzenia za każdą kolejną godzinę pracy naliczaną po przekroczeniu tego limitu (np. 1500 zł brutto za 40 roboczogodzin pracy + 25 zł brutto za każdą kolejną godzinę). Także ten model wykorzystywany jest najczęściej przy stałych obsługach prawnych.
Strony ustalają także w umowie termin i sposób zapłaty wynagrodzenia adwokackiego, możliwe jest także przyjęcie płatności w ratach.
Zakończenie współpracy
W przypadku zakończenia współpracy Stron, czy to w wyniku zrealizowania przez adwokata całości zlecenia Klienta czy też wypowiedzenia pełnomocnictwa przez jedną ze Stron, konieczne jest dokonanie wzajemnych precyzyjnych rozliczeń finansowych z tytułu udzielonej pomocy prawnej. W sprawach finansowych względem Klienta obowiązuje adwokata szczególna skrupulatność.
Ponadto, na zgłoszone przez Klienta żądanie adwokat zobowiązany jest wydać niezwłocznie wszystkie otrzymane przez niego dokumenty, jak również pisma, które jako pełnomocnik otrzymał od sądu lub od organów, przed którymi występował w prowadzonej przez siebie sprawie.